Göteborg 400 år: Expansionsprojektet bjuder på scenkonsthistoria

04.06.2021
Bildcitat ur Marchants arkiv.
Bildcitat ur Marchants arkiv.

Nu när Göteborg firar sitt 400-årsjubileum bjuder Expansionsprojektet på ett nedslag i historien. 1971 firade Göteborg sitt 350-årsjubileum, och vi zoomar in en av stadens tidiga utominstitutionella dansgrupper, som uppträdde på Götaplatsen i gassande sol. 

Balett i det fria

Balett i det fria, i koreografi av Claude Marchant, framfördes den 4 juni 1971, på Götaplatsen, i samband med firandet av Göteborg 350 år. Föreställning gavs av Gothenburg Modern Dance Ensemble, som Claude Marchant kallade sin grupp fram till namnbytet till Marchant Dance Theatre, senare i juni 1971. Dansarna uppträdde på ett högt podium temporärt placerat på Götaplatsen, medan publiken satt nedanför. Podiet var inte konstruerat för dans, vilket uppmärksammades av signaturen Allegro i Göteborgs-Posten. Bland annat var stolpar som bar upp ett tälttak i vägen för dansarna, som inte givits tillfälle att repetera tillräckligt på plats. Solen strålade och det var brännande hett under föreställningen. Alla medverkande "dansade som besatta" så att Allegro kände sig som "förflyttad till tropikerna". Marchant fick stort beröm: "Han är så rolig att följa denna trollkarl, som ur sin rika fantasi plockar ett flöde av idéer. Men så har han också stoff att hämta ur ett fruktbart möte mellan kulturer och en folklore som är fullblods, färgsprakande och intensiv plastik. Dansen är det naturliga uttrycket." (GP 1971-06-05).

Det offentliga framträdandet av Marchants dansgrupp var i linje med hans ambition att ge sina elever, en del av dem redan professionella dansare, andra amatörer, möjlighet att visa fram sin konst i ett möte med publiken. I april 1971 skrev Marchant kontrakt med jubileumskommittén, om att delta i jubileumsprogrammet i juni samma år. I Göteborgs-Posten uttrycker han det stora behovet av tillfällen att få visa upp gruppens dans. Han berättar också att han varit tveksam till att fortsätta verka i Göteborg, "eftersom de tekniska och praktiska förhållandena är svåra - lokaler och arbetsförhållanden". (GP 1971-04-19). Viktigt för Marchants beslut att stanna i staden var att han tilldelats Göteborgs kulturstipendium om 5000 kr (GP 1971-04-18). Han tänkte sig att stipendiet visade på en tydlig förbättring av hans situation, inte minst av den svåra lokalfrågan. Från hösten 1967 till våren 1971 hade Marchant arbetat i en mängd olika lokaler, mer eller mindre lämpade för dans. Först hösten 1971, efter flera års försök att förändra situationen, färdigställdes lokaler på Friggagatan 1 i Göteborg för Kursverksamheten och Balettakademien, där Marchant bedrev sin huvudsakliga pedagogiska verksamhet. (GP 1971-09-22). I Expansionsprojektets databas kopplar vi samman Marchants verksamhet med plats, i ett kartgränssnitt. Detta är ett digitalt sätt att representera scenkonstens materialitet och analysera materiell konst- och kulturpolitik genom plats.

Medan möjligheten att medverka i 350-årsjubiléet var viktig för Marchant, bojkottades arrangemanget av stadens konstnärer, vilket visar på tidens "politisering av konstlivet" (Håkan Wettre, "Gallerilivet är det som pågår medan de stora händelserna äger rum", Upp med rullgardinerna! Konsten i Göteborg under 1960- och 1970-talet, Skiascope 2, red. Kristoffer Arvidsson och Jeff Werner, Göteborgs konstmuseum, 2009, s. 352-254). Sedan 1969 hade Folke Edwards och advoken Ragnar Hedén uppdrag att arbeta fram ett samlat demokratiserande och decentraliserande kulturprogram för Göteborg. Kommunfullmäktige antog 1973 programmet, kallat KUB69 (Wettre 2009, s. 354). I relation till detta är det intressant att notera att Socialförvaltningen och Fritidsnämnden var kommunala instanser som stöttade scenkonst utanför institutionerna och i förorten före 1973, och före den ofta nämnda 1974 års kulturpolitik. Marchant deltog tidigt i kommunala satsningar som fritidsgårdars utåtriktade verksamhet inom projektet Fickunderhållningen. Marchant Dance Theatre gästade EPA Stormarknad vid Backaplan den 23 juni 1971 kl 17.30, och kl 21 samma dag gästades Hagahuset på Södra Allégatan 4. Vidare hade Marchant planer på att medverka i Popfestival på Liseberg den 20 augusti 1971 (Gt 1971-08-18), men det är oklart om detta blev av. Dessa nedslag visar på Marchants behov av plats för sin dansverksamhet och på beröringspunkter med kulturpolitiska satsningar.

Läs mera om Balett i det fria och upptäck Marchant i Expansionsprojektets databas

https://expansion.dh.gu.se/production/2234 

/Astrid von Rosen